το ζώο εκεί μέσα / the animal inside / inside the animal’s mind

[GR]

Η παραισθησιακή ακρίβεια σχεδιασμού – κατασκευής των περιστρεφόμενων έκκεντρων, επιτρέποντας στο μολύβι, που κρατούσε στο χέρι της η κούκλα – σχεδιαστής των Pierre και Henri-Louis Jaquet-Droz, να φτιάχνει ένα πορτραίτο του Λουδοβίκου 15ου, ένα σκύλο, ένα πορτραίτο ζεύγους ευγενών και μια σκηνή με έναν έρωτα, όριζε εύγλωττα το πεδίο του φαντασιακού της μηχανής και της ποιητικής των μηχανισμών του σχεδίου, στο δεύτερο μισό του 18ου αιώνα, αναγγέλλοντας την αυτοτέλεια της διαδικασίας ως παραγωγού νοήματος. Ο Duchamp απλούστευσε τα πράγματα με τις μηχανές, τα μπέρδεψε όμως με τα υπόλοιπα. Ο Wim Delvoye, πιστός στη βελγική παράδοση πήγε να τα ξεκαθαρίσει. Ο Σαγώνας;

Αποκόπτω και επικολλώ προτάσεις ή λέξεις του:

το ζώο εκεί μέσα / the animal inside / inside the animal’s mind

«ο τίτλος του παρόντος θα μπορούσε να δικαιολογήσει το να περιληφθούν σ΄ αυτό και ο πρίγκιπας Άμλετ, το σημείο, η γραμμή, η επιφάνεια, τα ν-διάστατα υπερεπίπεδα και οι υπερόγκοι, όλες οι γενικές έννοιες, ενδεχομένως ο καθένας από μας…»

Jorge Louis Borges, El libro de los seres imaginarios

(εναλλακτικές υποθέσεις σχετικές με την ονοματοδοσία ή καλύτερα την τιτλοδότηση. Η όποια διάθεση ταξινόμησης επιθυμεί το φλερτ κυρίως με «λογικές» που θυμίζουν Perec και λιγότερο με αξιολογικού τύπου προσεγγίσεις)

– η ιδέα του ασθμαίνοντος όντος εντός του /

 

–  ο κανιβαλισμός της μορφής /

–  το ζώο εκεί μέσα / the animal inside / inside the animal’s mind

–  η λαιμαργία σκοτώνει / ή ενδόρηξη ως θανατηφόρα μορφοποιητική πρακτική  / από είδηση στον ημερήσιο τύπο όπου «…στα νησιά Cayman της Καραϊβικής αλιεύθηκε μικρό αρπακτικό ψάρι μήκους μόλις 19 εκατοστών, γνωστό για τη λαιμαργία του και τη συνήθειά του να καταπίνει ολόκληρο το θήραμά του – αυτή τη φορά το 85 εκατοστών χέλι που καταβρόχθισε ήταν πολύ μεγαλύτερο από ότι άντεχε το στομάχι του»

–  αναφορά στον W. S. Burroughs / (γιατί πάντα με ενθουσίαζαν όλες αυτές οι περιγραφές όπου ρίζες ξεφύτρωναν από κάθε σημείο του κορμιού του, εκτοξεύοντας προνύμφες με διαφανή δόντια σαν βελόνες )

–  το ένα μέσα στο άλλο και το άλλο ως όλον

το ζώο ως animal / anima / vital breath or soul

το σχέδιο ως αποτύπωμα

το αποτύπωμα ως ζώο μέσα σε γραμμές

οι γραμμές ως στρεβλωμένο τεκτονικό σύστημα

το τεκτονικό σύστημα ως στοιχείο εικόνας

η εικόνα ως αναπαράσταση /

 

Η αναπαράσταση

Η αναπαράσταση ως αποτύπωση

Πόσες αποτυπώσεις;

Ορισμός εικόνας. Πως ξεχάσαμε τις εικόνες;

Εικονοκράτης ή εικονοκλάστης;

Πως ξεχάσαμε τις εικόνες η αλλιώς μια ιστορία για το πως αρνηθήκαμε τις εικόνες.

Πως από τις εικόνες περάσαμε στα διαγράμματα. Γραφική στενογραφία αποποιούμενη οποιαδήποτε σχέση με την λογική της εικόνας. Απεκδυόμενη οποιαδήποτε διάθεση εικονολατρίας.

Μια θεωρία που τα τυλίγει όλα. Που απαντάει σε κάθε ερώτημα. Στο πότε τρώμε. Στο πώς πεθαίνουμε και στο πώς διαλυόμαστε. Με ποιο τρόπο χτίζουμε, με ποια διάθεση κατασκευάζουμε. Η συγκρότηση της θεωρίας είναι ίσως αυτοσκοπός. Μια θεωρία κουβέρτα θα τα τυλίξει όλα προσεκτικά και μετά θα εκραγεί σε ένα σύμπαν. Εικόνες και κινήσεις εφαρμόσιμες σε οποιοδήποτε πεδίο, ζωγραφική, μουσική, αρχιτεκτονική, κινηματογράφος, χορός… Όλα θα εμβαπτιστούν σε αυτή την απέραντη ουσία. Και θα είναι πάντα τριμερής η οργάνωση . ιδέες-άκρα-λογική μηχανή. Και μέσα σε όλα αυτά το εγώ.

Πώς εκπνέουν οι εικόνες και γίνονται ψυχογράμματα; Πώς απεκδύεσαι  το παλιό σου σύστημα, και πώς ντύνεσαι το ρούχο της αναφοράς;

προς μια ακαταληψία

σχετικά / με/ την / σύντηξη / των ιδεών σε / ένα νοητικό TOKAMAK, το λογισμικό παίζει αυτό το ρόλο, μήπως τα σχέδια είναι και τα αποτελέσματα μιας αντίθετης πορείας(ενδεικτικά / ίχνη του πλάσματος ιδεών που δεν μπορεί να εικονοποιηθεί αλλιώς); Τελικά μήπως; Επειδή τώρα δεν είναι δυνατόν να παρατηρηθεί απευθείας το πλάσμα- πυκνώματα- σκέψεις- συναισθήσεις, οι φυσικοί μελετούν τα προϊόντα της διαδικασίας που φτάνουν στους ανιχνευτές-επιφάνεια / χαρτιού(;), και προσπαθούν να αναδομήσουν τι πρέπει να έχει προηγηθεί προκειμένου να προκύψουν τα συγκεκριμένα προϊόντα-κτίσματα. Υπήρχαν διάφορες μέθοδοι για να ανιχνευθούν προϊόντα που σχετίζονταν με το πλάσμα. Σε μία από αυτές οι φυσικοί αναζητούσαν φωτόνια υψηλής ενέργειας, / που θα μπορούσαν να αποτελούν «απευθείας» απόδειξη του πλάσματος. Ωστόσο, αυτή η μέθοδος ήταν αναποτελεσματική, εξαιτίας του υψηλού «θορύβου» από φωτόνια που παράγονται από πολλές διαφορετικές διαδικασίες, και δεν μπορούσαν να ερμηνευθούν με ακρίβεια.

Επομένως αυτό που πρέπει να κάνει ο ερευνητής είναι να μελετήσει το μεγάλο αριθμό αδρονίων που καταφτάνουν στους ανιχνευτές και να αναπλάσει τη διαδικασία με την οποία δημιουργήθηκαν.

Ένα κτίριο μιλά για σώμα, ένα ζώο μιλάει για χώρο. Ακόμη και όταν επινοεί – παραληρηματικά αυστηρά – πρωτόκολλα σχεδιασμού για να εκτονώσει την πίεση από τις (βιωμένες ως εικόνες) νοητικές και συγκινησιακές καταστάσεις και τη γοητεία του σχεδιαστικού παροξυσμού, ο Φώτης Σαγώνας παραμένει πρωτίστως αρχιτέκτων και ζωγράφος. Βουτάει και χάνεται σε μια μανιακά λογική, κανιβαλικά τρυφερή και απεγνωσμένα ποιητική επιχείρηση επαναδιαπραγμάτευσης του αποχρώντος λόγου του σχεδίου και της υπαρξιακής αγωνίας του σχεδιαστή.

Δημήτρης Φράγκος / καθηγητής τμήματος Αρχιτεκτόνων / ΑΠΘ

(το έργο «το ζώο εκει μέσα  / the animal inside / inside the animal’s mind» παρουσιάστηκε στο Dynamo Project Space στη Θεσσαλονίκη τον Ιούνιο του 2009)

[EN] translation into English / Maria Mytilinaki

The delusional accuracy of designing-construction of disc cams, by allowing the pencil in the designer-dolls hand, the work by Pierre and Henri-Louis Jaquet-Droz, to draw a portrait of Louis XV, a dog, a portrait of a couple of aristocrats, and a love scene, could eloquently define the imagination area of the machine, and the poetics of drawing mechanisms, on the second half of the 18th century, inaugurating the autonomy of the process in originating meaning. Duchamp simplified things with machines, but confused things with everything else. Wim Delvoye, true to Belgian tradition, attempted to clear things. Sagonas?

I cut and paste his words and sentences:

the animal in there / the animal inside / inside the animal’s mind

The name of this book would justify the inclusion of prince Hamlet, the point, the line, the surface, the hypercube, all the generic words and, perhaps, of each of us…

(Jorge Louis Borges, The book of imaginary beings)

(alternative suggestions on name giving or better yet, title giving. Any attempt to classify aims more at flirting with notions that allude to Jacques Perec than approaches of assessing nature.

–  the idea of the gasping being inside the Other.

 

–  cannibalization of form

 

–  the animal in there / the animal inside / inside the animal’s mind

–  gluttony is fatal / implosion as a lethal morphogenetic practice / taken from the press where: “… in Cayman islands in the Caribbean a little prey fish of just about 19cm of length – well known for its voracity and its habit of devouring its quarry at once – was fished out with an 85cm eel inside its stomach, this time a lot bigger than it could digest.

–  allusion to W. S. Burroughs / (as I was always enthusiastic about descriptions where roots would spout out from every inch of his body, spitting larvae with transparent teeth like needles).

–  the one inside the other and the other as whole

the living being as animal / anima / vital breath or soul

design as print

the imprint as an animal inside lines

the lines as a distorted tectonic system

the tectonic system as a picture element

image as representation

representation

representation as impression

How many impressions?

A definition of image. How did we forget images?

Iconodule or iconoclast;

How images were forgotten or a story about the abnegation of images.

The way we developed from images to diagrams. Graphic shorthand that disclaims any relation to the notion of image. Abdication of any image worship.

A theory that embraces everything and replies to all questions.

When do we eat. How we die and how we come apart. How we build, and by what mentality we construct. The fabrication of a theory may be an end in itself. An umbrella theory will tuck everything in and will then explode in a universe.

Images and movements applicable in any field, in painting, music, architecture, cinema, dance… They will all become immersed in this infinite substance. And the sequence is always three-partite: ideas – members –sense mechanism. And inside all this lies the self.

How do images expire and become phychograms? How do you abdicate your old system, and dress yourself in reference attire?

To an unintelligibility

About / with / the / fusion / of ideas in / a mental TOKAMAK, software plays this part, as if drawings are the results of a reverse course (inter alia / traces of plasma of ideas that cannot be illustrated otherwise?). In a final analysis, could it be? Since we are not able to observe plasma – inspissations– thoughts – senses directly, physicists study the products of the procedure that reach the detectors / paper surface (?) and try to reconstruct what there must have been before in order to end up with the specific products – structures. There were different methods to detect plasma related products. In one of these, scientists looked for high-energy photons / that can directly testify for the plasma. However, this method was ineffective due to its high photon-induced noise, caused by numerous processes that could not be accurately identified. Therefore, a scientist must study the large number of hadrons that reach the detectors and retrace the process by which they were created.

A building speaks of body, an animal speaks of space. Even when he invents –deliriously stern– design protocols to release the pressure from the cognitive and emotional situations (experienced as images) and the allure of design frenzy, Fotis Sagonas remains primarily an architect and a painter. He digs in and is lost in a maniacally sensible, cannibalistically tender and desperately poetic endeavour of renegotiating the qualified language of design and the existential angst of the designer.

Dimitris Frangos / professor of the school of Architecture / AUTH

(“το ζώο εκει μέσα  / the animal inside / inside the animal’s mind” was presented in Dynamo Project Space in Thesaloniki, June 2009)

Fotis Sagonas 086 / ink on paper / 78 x 58 cm

Fotis Sagonas 087 / ink on paper / 78 x 58 cm

Fotis Sagonas 091 / ink on paper / 78 x 58 cm

Fotis Sagonas 092 / ink on paper / 78 x 58 cm

Fotis Sagonas 093-52.1 / stereolithographic preview / 5.800 x 5.800 pixels

Fotis Sagonas 093-52.11 / stereolithographic preview / 5.800 x 5.800 pixels

Fotis Sagonas 02 / printed model / 25 x 6 x 9 cm

Advertisements

About this entry